韓日中 3國중 달러 유출을 걱정하지 않는 나라는 오직 日本뿐
日本은 엔화강세(달러유입)를 걱정하는 나라
어떤 떵댁아리가 韓美日 3국 동맹을 외면하고,
美中 등거리 外交를 논하는가 ??
http://news.einfomax.co.kr/news/articleView.html?idxno=244993
<中 금리·지준율 안 내리는 이유>
(서울=연합인포맥스) 윤영숙 기자 = 중국이 경제지표 둔화에도 금리나 지급준비율 인하 등 전면적인 통화완화책을 내놓지 않는 것은 자본유출과 그에 따른 위안화 절하에 대한 우려 때문으로 풀이된다.
29일(현지시간) 월스트리트저널(WSJ)은 중국이 거의 6개월 이상 금리나 지급준비율은 내리지 않고, 대신 비전통적 유동성 조절 수단을 활용하는 것은 중국이 처한 딜레마 때문이라고 분석했다.
중국은 올해 성장률 목표치 달성을 위해 추가 완화 조치가 필요하지만, 추가 완화 정책이 자본유출을 촉발해 위안화에 하락 압력으로 작용할 수 있어 전면적 통화완화 정책이 불가능하다는 것이다.
인민은행은 이달 5일 발표한 2분기 통화정책 보고서에서 그 같은 우려를 표명한 바 있다.
인민은행은 당시 "지급준비율을 빈번하게 인하하면 시장 금리가 하락한다"며 하지만, "이는 완화 정책에 대한 기대를 강화해 위안화 절하 압력을 크게 하고, 외환보유액을 감소시킨다"고 지적했다.
인민은행은 그동안 금리나 지준율 인하 대신 비전통적 유동성 관리 수단을 활용해왔다.
일례로 지난주 인민은행은 은행권에 단기유동성창구(SLF)를 통해 4천억 위안을 지원했고, 역 환매조건부채권(역RP) 거래를 포함해 다양한 대출 창구를 통해 올해 1조1천억 위안 가량의 유동성을 투입했다.
ANZ는 지금까지 투입된 유동성은 지급준비율 최소 1%포인트 인하와 맞먹는 수준이라며 만약 지준율을 내렸다면 50bp씩 두 차례 내린 것과 같은 효과라고 설명했다.
WSJ은 비전통적 유동성 수단을 활용하는 것은 장기적인 관점에서 중앙은행의 통화정책 결정을 현대화시키는 시도가 될 수 있다고 평가했다.
단기자금 시장에 빈번하게 개입해 주요 정책 도구로써 목표화할 수 있는 금리 범위를 개발할 수 있다는 것이다.
하지만 단기자금시장의 80% 이상은 인민은행이 선호하는 상하이은행간금리(Shibor) 대신 7일물 레포금리를 사용하고, 금리 범위의 상단과 하단의 금리에 대해서는 거의 거래가 없다는 점에서 갈 길은 멀다는 게 WSJ의 지적이다.
또 인민은행이 초단기 금리를 너무 안정적으로 유지할 경우 캐리 투자를 촉진해 그림자 금융을 확대할 위험이 있다고 WSJ은 지적했다.
실제 인민은행은 지난주 이러한 부작용을 억제하기 위해 금리가 좀 더 높은 14일물 역 RP거래를 6개월 만에 재개해 시장의 과열을 억제하려는 움직임을 보였다.
WSJ은 인민은행의 이 같은 정책 조정은 당분간 지준율 인하 가능성을 낮춘다면서도 금리나 지준율 인하가 자체적으로 강력한 시그널을 주는 메커니즘이라는 측면에서 미래에는 금리나 지준율 인하가 필요해질 수 있다고 덧붙였다.
http://www.wsj.com/articles/why-china-hasnt-cut-rates-in-what-feels-like-forever-1472464825
Why China Hasn’t Cut Rates in What Feels Like Forever
China hasn’t eased monetary policy in over six months—or so it seems
By ANJANI TRIVEDI
Updated Aug. 30, 2016 12:34 a.m. ET
Growth isn’t budging and economic data continue to underwhelm. But China hasn’t eased monetary policy in more than six months. Or so it seems.
The People’s Bank of China has, however, resorted to more frequently using a range of instruments from its policy toolbox to shift money and credit around without cutting benchmark rates or freeing up cash to lend by cutting the banks’ reserve-ratio requirement, both of which would send signals of outright easing. It hasn’t cut the RRR since March and benchmark rates since last October.
Over the last week, for instance, the central bank injected into banks 400 billion yuan ($60 billion) in short-term liquidity. In addition to these so-called open-market operations, the central bank has used a range of other lending facilities to inject 1.1 trillion yuan of longer-term cash into the system this year, according to ANZ estimates. That equates to an RRR cut of at least one percentage point. China typically cuts the RRR half a point at a time when easing.
The reason for these quieter moves is that Beijing has a dilemma. It needs to ease, but it can’t signal broad-based easing for fear of stoking further capital outflows and pressure on the currency to weaken. The PBOC even highlighted risks associated with cutting the RRR in its latest policy report.
In the longer run, the monetary-policy maneuvers are also an attempt to modernize China’s policy making, which currently relies on window guidance, reference rates and loan quotas. By intervening heavily in the short-term money markets, the PBOC is aiming to develop fully an interest-rate corridor that it can eventually target as its main policy tool, similar to how most developed-market central banks operate.
For now, that seems far off. More than 80% of the interbank market uses the seven-day repo rate instead of, say, the Shanghai Interbank offered rate that the PBOC has shown a preference for. Meanwhile, rates on the upper and lower bounds of the corridor, which stretch out to three-month loans, aren’t actively traded.
And there have been side effects. Dangerous shadow-lending activities have picked up because the PBOC has kept ultra-short-term rates too stable, facilitating carry-trade-like investments. Partly to counteract that, last week the PBOC used a more expensive, 14-day lending facility, which it hadn’t touched for six months and is typically used ahead of expected cash crunches. The rates are higher there, and the move could even look a bit like monetary tightening. The International Monetary Fund this month recommended that higher interest rates could help by culling out precarious activity in parts of China’s financial system.
Using these tools has pushed off RRR cuts for now. Beijing may feel the need to reduce the reserve ratio down the road, along with benchmark rate cuts, given both are powerful signaling mechanisms in their own right. In the meantime, the frequency of these liquidity injections are what investors should monitor.
Write to Anjani Trivedi at anjani.trivedi@wsj.com
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