평화시절에는 실적(과거지표)을 확인하지만
위기시절에는 심리/서베이(미래지표)에 더욱 많은 관심.
금요일밤 미국 소비자심리지수가
컨센서스를 대폭 밑돌면서
서브프라림 위기 수준까지 하락,
최근 몇년중 최저치.
아래 그림의 차트에서 보면
바닥을 찍었으므로
다음부터는 상승 할 일만 남은 것 처럼 보임.
그런데 문제는
이 숫자가 미국 신용등급 강등 발표 직전에 조사된 수치라는 점.
다음번 8월 26일에 발표될 수치에 관심 집중됨.
참고로 금요일밤 미국증시는
각종 경제지표에 흔들리다가 3대지수 모두 0.5% ~ 1.0% 수준의 상승.
그러나, 필반도체지수, 금융 및 은행 업종 지수, 한국ETF 는 모두 하락 하였슴.
http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?SCD=DD22&newsid=01088966596346992&DCD=A00303&OutLnkChk=Y
`금융위기때보다 더 싸늘한` 美소비심리, 왜?
"美정부·의회에 좌절하고 부진한 경제에 지쳐"
"소비도 곤두박질"-"좀더 두고봐야" 엇갈려
입력시간 :2011.08.13 00:15
[뉴욕= 이데일리 이정훈 특파원] 미국 가계의 소비심리가 싸늘하게 식었다. 심리지표가 근 31년만에 가장 낮은 수준으로 떨어졌다.
12일(현지시간) 톰슨로이터와 미시간대가 함께 발표한 8월 소비자신뢰지수 예비치는 54.9로, 지난 1980년 5월 이후 최악이었다. 2008년 금융위기 때 저점인 55.3보다도 더 낮았다.
시장이 느끼는 위기의 수위로 보면 금융위기 때가 훨씬 더 높았지만, 소비심리는 당시보다 한참 더 좋지 않다는 얘기다. 미국의 소비심리는 왜 이렇게 얼어버린 것일까?
전문가들은 미국 정부와 의회에 대한 좌절과 실망감, 아무리 기다려도 살아나지 않는 경제에 대한 피로감, 가깝게 느껴지는 금융시장의 공포감 등이 한꺼번에 몰려온 탓으로 풀이하고 있다.
이번 서베이에 참여한 톰슨로이터 계열의 IFR이코노믹스 비몸비 숌 이코노미스트는 "신뢰지수가 금융위기 때보다 부진했다는 것은 훨씬 더 많은 미국인들이 심리적으로 수세에 몰리고 있다는 의미"라고 해석했다.
그는 "부진한 경제가 이미 2년 이상 이어지면서 `곧 경기 회복이 나타날 것`이라는 막연한 기대도 이제 지쳤다"며 "이런 가운데 유럽 위기는 여전하고 향후 리세션에 대한 불안도 커진 탓"이라고 설명했다.
그나마 이번 조사는 스탠더드앤드푸어스(S&P)가 미국의 국가신용등급을 강등하기 직전에 마무리됐다. 자칫 지수가 더 악화됐을 수도 있다는 뜻이다.
피어폰트시큐리티의 스티븐 스탠리 수석이코노미스트도 "놀랄 만큼 큰 폭의 하락이었다"는 반응과 함께 "워싱턴 정치인들의 무능함이 사람들을 좌절하게 만들었다"고 풀이했다. "사람들은 아무리 기다려도 경기회복이 제대로 이뤄지지 않자 이제 지친 것 같다"고도 했다.
이제 관건은 이같은 소비심리 악화가 실제 소비 침체로 이어질 것인가 하는 점이다. 이에 대해서는 대체로 부정적이지만, 일부 유보적인 전망도 나오고 있다.
TD시큐리티의 밀란 뮬레인 스트래티지스트는 "지금 미국의 소비가 어디로 가는지를 적나라하게 보여주고 있다"며 "이런 상황이 지속된다면 당분간 소비는 곤두박질 칠 수 있다"고 경고했다.
그는 "분명한 것은 이 지표가 최근 몇주일간의 고조된 불확실성을 가장 잘 반영해주고 있다는 점이며 앞서 소매판매가 좋았지만 이번 신뢰지수에 비해서는 더 과거의 얘기"라며 "빨리 불확실성이 가라앉지 않는다면 소비자들의 자신감은 살아날 수 없다"고 강조했다.
반면 스탠리 이코노미스트는 "사람들은 그들이 느끼는 심리대로 소비하진 않는다"며 "심리지표가 이렇게 악화됐지만 실제 소비는 좀더 두고 봐야한다"며 신중한 전망을 내놓았다.XML
| POWERED BY  | Resource Center » U.S. & Intl Recaps | Release Dates | Event Definitions | Today's Calendar
| Consumer Sentiment | Released on 8/12/2011 9:55:00 AM For Aug, 2011 | | Prior | Consensus | Consensus Range | Actual | Sentiment Index - Level | 63.7 | 63.0 | 60.5 to 65.0 | 54.9 |
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| Highlights Retail sales may be solid but you'd never know it judging by consumer sentiment. The Reuters/University of Michigan index fell nearly nine points to 54.9 which is just below levels during the worst of the 2008 meltdown. This is nearly a record low, next only to the Iranian hostage crisis and oil embargo of the late 70s and early 80s. The expectations component, which is the leading component, fell more than 10 points to 45.7, again very severely depressed and near a record low. The current conditions component fell less severely, down more than six points to 69.3.
The debt-ceiling crisis and wild movements in the financial markets are very clearly not helping the consumer's faith in the economic outlook. Hopefully, the extension of the ceiling and recent rallies for the Dow will give a boost to this report's month-end readings. one positive is that inflation is not a risk to the outlook with one-year expectations steady for the last month at 3.4 percent with the five-year even more firmly steady at 2.9 percent. Stocks are coming off opening gains in reaction to today's report. | Market Consensus Before Announcement The Reuter's/University of Michigan's consumer sentiment index posted a final July reading of 63.7, compared to 63.8 at mid-month and 71.5 for final June. The July readings were the weakest since first-quarter 2009 when the economy was in recession. Pessimism was centered in expectations where the component is at 56.0, up slightly from 55.8 at mid-month but down substantially from 64.8 from June. The current conditions component showed less severe erosion with the final July reading at 75.8 versus 76.3 at mid-month and 82.0 in final June. | Definition The University of Michigan's Consumer Survey Center questions 500 households each month on their financial conditions and attitudes about the economy. Consumer sentiment is directly related to the strength of consumer spending. Consumer confidence and consumer sentiment are two ways of talking about consumer attitudes. Among economic reports, consumer sentiment refers to the Michigan survey while consumer confidence refers to The Conference Board's survey. Why Investors Care | | ![[Chart]](http://mam.econoday.com/showimage.asp?imageid=21224) | Consumer sentiment is mainly affected by inflation and employment conditions. However, consumers are also impacted by current events such as bear & bull markets, geopolitical events such as war and terrorist attacks. Investors monitor consumer sentiment because it tends to have an impact on consumer spending over the long run (although not necessarily on a monthly basis.) |
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